Preceptory and the Teaching-Learning Process in Undergraduate Nursing: Challenges and Contributions From the Perspective of the Preceptor

Preceptory and the Teaching-Learning Process in Undergraduate Nursing: Challenges and Contributions From the Perspective of the Preceptor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4322/2675-133X.2023.009

Keywords:

Preceptorship, nursing, teaching

Abstract

Considering the crucial role of the nursing team in the organization and effective execution of procedures, as well as the quality of patient care, it becomes necessary to strengthen the relationship between nursing students and preceptors. The roles of these individuals are equivalent to the direct supervision of practices developed by future professionals who are being prepared to work in the healthcare service. Based on this, the present study aims to identify the contributions and challenges observed by preceptors in the integration of education and service in nursing undergraduate programs.This is a literature review conducted in May and June 2022 at the Virtual Health Library (BVS). The descriptors used were "preceptorship," "nursing," and "education." It was evident from the articles that preceptorship, when initiated early, brings many benefits to the learning and skills development of nursing undergraduates. However, preceptors face challenges such as a lack of training and a lack of understanding of the preceptor's role by the institutions where they work.

Resumo

Considerando o primordial papel da equipe de enfermagem na organização e execuação eficaz dos procedimentos e da qualidade da assitência prestada ao paciente, torna-se necessário um estreitamento de laços entre graduando e preceptor, cujas funções equivalem a supervisão direta das práticas desenvolvidas pelos futuros profissionais que estão sendo preparados para atuar no serviço de saúde. Com base nisso, o presente estudo tem como objetivo identificar as contribuições e os desafios, observados pelos preceptores, na integração do ensino e serviço, nos cursos de graduação em enfermagem. Trata-se de uma revisão bibliográfica realizada nos meses de maio e junho de 2022, na Biblioteca Virtual em Saúde (BVS). Os descritores utilizados foram “preceptoria”, “enfermagem” e “ensino”. Ficou evidenciado através da leitura dos artigos, que a preceptoria quando iniciada de forma prematura trás muitos benefícios ao aprendizado e as habilidades dos estudantes da graduação em enfermagem. Porém há muitos deafios encontrados pelos preceptores como falta de capacitação, assim como uma falta de entendimento do papel do preceptor pelas instituições em que eles atuam.

Palavras-chave: Preceptoria; enfermagem; ensino.

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References

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Published

2023-12-18

How to Cite

Jardim de Carvalho Irias, K. ., & Soares de Souza Lima Rodrigues, B. . (2023). Preceptory and the Teaching-Learning Process in Undergraduate Nursing: Challenges and Contributions From the Perspective of the Preceptor. SAÚDE DINÂMICA, 5(2), 49–56. https://doi.org/10.4322/2675-133X.2023.009

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