Patient safety: practical transformations to achieve quality and the challenges of the health manager
DOI:
https://doi.org/10.4322/2675-133X.2023.003Keywords:
Patient Safety, Quality Management, Health ManagementAbstract
Health organizations have been going though strong changes due to technological and scientific advances, in a complex, sophisticated and competitive market, holding professional sand institutions responsible for damages caused to patients. The objective of this study was to review, in the surveys raised, the practical transformaions that occurred to reduce risks and the challenges encoutered by the manager, in terms of patient safety and the quality of care in health institutions. This is an Integrative Literature Review with collection in the VHL, Scielo and PubMed data bases, from May to July 2022, with the inclusion criteria of studies published inthe last five years, in the period between 2017 and 2022, in Portuguese and English, coveringthe topic in full text. A total of 663 scientific articles were found, of which 12 met theeligibility criteria for inclusion. The results extracted from each study were analyzed and presented in a synoptic table, and generally addressed the structure and activities of the NSP, the practical transformations to achieve quality, the professional sinvolved, their barriers and weaknesses in terms of risk management, the main actions for astrengthened and disseminated safety culture and the health manager's challenges. Faced withpractical changes and vulnerability in the fast-paced world, we need to build a strengthened and safe health system, with the engagement of managers, providing working conditions for quality healthcare.
Resumo
As organizações de saúde vêm passando por fortes mudanças decorrente dos avanços tecnológicos e científicos, num mercado complexo, sofisticado e competitivo, responsabilizando profissionais e instituições por danos causados aos pacientes. O objetivo deste estudo foi revisar nas pesquisas levantadas, as transformações práticas ocorridas para redução de riscos e os desafios encontrados pelo gestor, frente à segurança do paciente e a qualidade do cuidado nas instituições de saúde. Trata-se de uma Revisão Integrativa da Literatura com coleta nas bases de dados BVS, Scielo e PubMed, no período de maio a julho de 2022, tendo como critério de inclusão os estudos publicados nos últimos cinco anos, no período compreendido entre 2017 a 2022, nos idiomas português e inglês, contemplando o tema em texto completo. Foram encontrados 663 artigos científicos, dos quais 12 atenderam aos critérios de elegibilidade para inclusão. Os resultados extraídos de cada estudo foram analisados e apresentados em um quadro sinóptico, e abordaram no geral a estrutura e atividades do NSP, as transformações práticas para alcance da qualidade, os profissionais envolvidos, suas barreiras e fragilidades no que tange, as principais ações para uma cultura de segurança fortalecida e disseminada e os desafios do gestor em saúde. Frente às transformações práticas e vulnerabilidade no mundo acelerado, precisamos construir um sistema de saúde fortalecido e seguro, com engajamento dos gestores, dando condições de trabalho para uma assistência de saúde com qualidade.
Palavras-chave: Segurança do Paciente; Gestão da Qualidade; Gestão em Saúde.
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