Parenting in the development of the contemporary child

Parenting in the development of the contemporary child

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4322/2176-6509.2024.002

Keywords:

Parenting, Development, Contemporary

Abstract

The present work aimed to investigate the existence of possible changes in directions and functions linked to parenting in relation to the child's development in contemporary times. For this purpose, basic descriptive research was carried out with a qualitative and bibliographical approach. We used psychoanalytic authors to discuss development and scientific articles about contemporary parenting practice, taken from portals such as PePSIC and SciELO using the descriptors: "parentality AND development AND child", "parental function", and "parentality AND contemporaneity". As criteria for the inclusion of studies, we had Language: Portuguese; Year of Publication: From 2018 to 2023; Qualis classification through the Sucupira Platform (A1 to B2); and Type of Resource: Complete Articles. Studies that did not meet the inclusion criteria were excluded. It was found that there are changes in the direction of parenting linked to social, technological, and cultural changes such as the flexibility of parental responsibilities, new family constitutions, and the use of digital devices.

Resumo

O presente trabalho teve por objetivo averiguar a existência de possíveis modificações de direcionamentos e funções, atrelada a parentalidade, frente ao desenvolvimento da criança, na contemporaneidade. Com essa finalidade, foi realizada uma pesquisa de natureza básica, descritiva, com abordagem qualitativa e bibliográfica. Utilizamos autores psicanalíticos para discutir sobre o desenvolvimento e artigos científicos sobre a prática parental contemporânea, retirados de portais como PePSIC e SciElo através dos descritores: “parentalidade AND desenvolvimento AND criança”, “função parental” e “parentalidade AND contemporaneidade”. Como critérios para inclusão de estudos tivemos o Idioma: português; Ano de Publicação: Desde 2018 até 2023; Classificação do qualis através da Plataforma Sucupira (A1 a B2) e Tipo de Recurso: Artigos Completos. Foram excluídos os estudos que não estavam de acordo com os critérios de inclusão. Constatou-se que há modificações no direcionamento da parentalidade vinculadas às mudanças sociais, tecnológicas e culturais como a flexibilização das responsabilidades parentais, novas constituições familiares e o uso de dispositivos digitais.

Palavras-chave: Parentalidade; Desenvolvimento, Contemporaneidade.

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Author Biographies

Milena Vieira e Silva , Centro Universitário de Viçosa (UNIVIÇOSA)

Student of the Psychology Course at the University Center of Viçosa (Univiçosa).

Fabiana Cristina Teixeira, Centro Universitário de Viçosa (UNIVIÇOSA)

Psychologist, PhD in Psychology from PUC Minas. Master in Education from the Federal University of Viçosa, specialist in Human Development from the Federal University of Juiz de Fora and Psychologist trained by PUC-SP in Psychoanalysis and Psychotherapy for the Bereaved. She currently works in the Nursing and Medicine department at the Federal University of Viçosa, in the area of mental health, previously she was a substitute professor in this same department. Currently she also teaches at FACISA-Univiçosa. She has three years of experience in the hospital area, as a Psychologist at Santa Casa de Diamantina. She worked as a Psychologist at the Arthur Bernardes Foundation (Funarbe) between 2007 and 2011. She has teaching experience in the disciplines of Psychopathology, Psychoanalytic Theory and Technique, Introduction to Psychoanalysis, Developmental Psychology, Childhood and Adolescent Psychology, as well as supervisor of the Psychoanalytic Clinic and Professional orientation. She coordinated extension projects in the area of Brief Psychotherapy. Clinical Psychologist in private practice since 2003. She was a professor of the Postgraduate Course in People Management between 2011 and 2015 at Univiçosa.

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Published

2024-05-15

How to Cite

e Silva, M. V., & Teixeira, F. C. (2024). Parenting in the development of the contemporary child. CIÊNCIA DINÂMICA, 15, e152402. https://doi.org/10.4322/2176-6509.2024.002

Issue

Section

Artigos de Revisão
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